Monday, December 26, 2011

JANGAN MEMBAZIR!!

Kebelakangan ni aku selalu peratikan sikap orang-orang Melayu kita yang suka membazir! Mungkin dah banyak sangat duit dema kot. Bila kat kedai makan, order banyak-banyak. Satu meja penuh dengan makanan. Makan sikit, cuit tu sikit, cuit ni sikit....lepas tu tak makan. Dah MEMBAZIR!!!.. Apalagi yang makan secara buffet. Semua dikaut dalam pinggan macam 10 hari tak makan. Lepas tu tak habis makan sebab dah kenyang...Masa kecik-kecik dulu mak aku selalu cakap...menangis makanan tu sebab kita tak makan..Hah! betul ke makanan boleh menangis?
Aku tengok tua muda ramai sangat yang 'obess' kat Malaysia ni ..

Kalau pergi shopping pulak macam-macam beli. Beli tudung 2,4 pasang ...lepas tu simpan dalam almari. Beli kasut sampai 4,5 pasang, kejung kat tempat kasut. Beli makanan berlambak-lambak, sumbat dalam peti sejuk sampai terlupa ... Lepas tu buang sebab dah 'expired' pulak. Beli baju..simpan dalam almari..aleh..aleh try dah tak muat simpan lagi..beli baju lain pulak...beli almari lagi..Beli beg, beli perfume, beli make-up...beli handphone, tukar handphone, beli kereta, tukar kereta.....segala benda nak dibeli.

Eemmm...tak naklah aku cakap lebih-lebih kat sini. Nanti orang cakap aku ni sibuk kenapa? Bukan duit aku, duit diaorang. Ialah aku cuma nak cakap kalau dah banyak sangat duit tu..........sedekah sedekah lah kat aku pulak boleh aku hantar ke Somalia sikit. Kesian dema tu aku tengok..

No comments:

Post a Comment

Please leave your footprint here..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...